- Створення незалежного професійного органу для повідомлення про та розгляду повідомлень про корупційні правопорушення;
- Відмова від адміністративних практик, що провокують корупційні правопорушення (зокрема планових показників щодо розміру штрафних санкцій, розширеного трактування підстав для позапланових перевірок тощо);
- Забезпечення правового захисту особам які повідомляють про вчинення корупційних правопорушень (зокрема державним службовцям та посадовим особам місцевого самоврядування);
- Розробка “корупційних маркерів” для органів державної влади, місцевого самоврядування та їх посадових осіб, повязаних з регулюванням МСБ (зокрема в межах спеціальних правил, кодексів поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування);
- Запровадження спеціальних кваліфікаційних та етичних критеріїв до відбору посадових осіб, які виконують владні повноваження щодо МСБ;
- Запровадження обов’язкового та публічного декларування активів, доходів і витрат посадових осіб, які виконують владні повноваження щодо МСБ (зокрема за період, що охоплює два роки до призначення на посаду і два роки після звільнення з посади);
- Встановлення знижених граничних сум для застосування обов’язкового фінансового моніторингу активів, доходів та витрат посадових осіб, які виконують владні повноваження щодо МСБ;
- Поширення інформації про кращі практики запобігання та протидії корупції, заохочення застосування таких практик;
- Запровадження мораторію на застосування контрольних (наглядових) заходів щодо МСБ протягом перших трьох років підприємницької діяльності (перших трьох років діяльності на підставі відповідної ліцензії, документа дозвільного характеру тощо);
- Запровадження доступних процедур електронного подання заявок та отримання документів дозвільного характеру;
- Встановлення виключних та чітких переліків підстав для відмови у видачі, відмови у продовженні терміну та для скасування (анулювання) ліцензій, документів дозвільного характеру, а також відмови у здійсненні дозвільних (погоджувальних) процедур;
- Гарантування презумпції правомірності підприємницької діяльності, при якій діяльність (бездіяльність) суб’єкта господарювання вважається правомірною, якщо орган державного нагляду (контролю) не доведе протилежне.
Налагодження продуктивного публічного діалогу
- Періодичне проведення та оприлюднення результатів моніторингу корупційних ризиків і рейтингів рівня корупції (спільно з громадськими об’єднаннями та експертними організаціями);
- Періодична підготовка та оприлюднення офіційних звітів про рівень корупції в розрізі галузей сфер, регіонів (корупційних рейтингів, підготовлених спільно з громадськими об’єднаннями та експертними організаціями);
- Запровадження ефективної процедури незалежної (зокрема, спільно з громадськими об’єднаннями та експертними організаціями) антикорупційної експертизи проектів законодавчих та регуляторних актів, пов’язаних із діяльністю МСБ.
Підвищення відповідальності за корупційні правопорушення
- Врегулювання процедури відшкодування шкоди, заподіяної корупційними правопорушення посадових осіб державних органів та органів місцевого самоврядування, зокрема в частині реального виконання судових рішень про відшкодування такої шкоди;
- Запровадження нормативних вирахувань з державних пенсій та інших виплат у випадку неможливості повного відшкодування шкоди, завданої внаслідок вчинення корупційних правопорушень;
- Запровадження спрощеного порядку ротації і тимчасового відсторонення від виконання владних, контрольних (наглядових) та інших регуляторних повноважень, а також звільнення з посад посадових осіб через мотиви, пов’язані з корупційними правопорушеннями та їх ризиком;
- Створення відкритого реєстру дисциплінарних, адміністративних та кримінальних проваджень про корупційні правопорушення;
- Встановлення обмежень щодо обрання осіб визнаних винними у вчиненні корупційних правопорушень (в т. ч. адміністративних) до Верховної Ради України та місцевих рад призначення їх на посади в органах державної влади та місцевого самоврядування.
ОЧІКУВАНІ СПІЛЬНІ ЗАХОДИ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ
- Своєчасне і належне повідомлення про корупційні правопорушення громадських об’єднань, взаємодія з уповноваженими державними органами задля оперативного, публічного та належного розслідування таких правопорушень;
- Розробка спільних антикорупційних стандартів, стратегій та тактичних заходів, поширення інформації про кращі антикорупційні практики та підтвердження відповідності відносин МСБ та влади антикорупційним стандартам;
- Організація відкритого навчання підприємців, посадових осіб підприємств та працівників МСБ з антикорупційними стандартами і практиками;
- Запровадження тестування/атестування підприємців, посадових осіб підприємств та працівників МСБ з (високими) корупційними ризиками щодо володіння та дотримання антикорупційних стандартів та практик;
- Визначення та оприлюднення переліку корупційно небезпечних процедур (відносин з органами державної влади і місцевого самоврядування, запобігання та мінімізація корупційних ризиків;
- Запровадження періодичної добровільної сертифікації МСБ щодо застосування антикорупційних стандартів та практик;
- Включення самооцінки чи незалежної оцінки корупційних ризиків та/або “корупційних маркерів” підприємств, а також їх покупців/постачальників (зокрема до звітів про корпоративну соціальну відповідальність).